Napjainkban a weboldalak többsége el akar adni nekünk valamit, és ebben az ökonómiai környezetben alapvető eszköznek számít az oldalak reklámértékét számszerűsítő webanalitika. Mint tudjuk, a kereső szinonimája a Google Search, a böngészőé a Google Chrome, az emailé a Gmail, a webanalitikáé pedig a Google Analytics (GA). Van-e élet ezen túl?

Google Analytics

Kiváló minőségű, pénzbeli fizetség nélkül használható termék, a top 1M weboldal kb. háromnegyede ezt alkalmazza. Ha valaki webshopokkal, marketinggel keresi a betevőt, az ismerni fogja a GA-t, ismernie is kell, és mással nem kell foglalkoznia a Facebook kerítésén kívüli interneten. Ez még akkor is így van, ha a tartalomszűrőt (reklámblokkolót) használók nem kerülnek be a GA statisztikáiba, ők feltehetően továbbra is egy olyan kisebbséghez tartoznak, amelyet a Google figyelmen kívül hagyhat (mert nem zavarja túlzottan az üzleti érdekeit).

A Google-nek a termékeiért a legtöbben adatokkal fizetnek, a GA esetében a webmester a weboldal látogatóinak adataival. Ma ehhez már felhasználói hozzájárulásra van szükség, amit persze senki sem szeret, mint tudjuk, az ilyesmivel csak “a mocskos EU zaklatja a lakóságot”. Márpedig a jogi és etikai problémák igenis leértékelik a GA-t az EU-ban,1 és ez a jó irány.

Sehol sem szerencsés a trackerek használata, illetve az adatok fölösleges átadása harmadik félnek (hirdetésértékesítőknek), de bizonyos oldalak üzemeltetőinek mindent meg kéne tenniük ennek az elkerüléséért. Ilyenek mindenekelőtt az állami és a civil nonprofit oldalak: oktatás, egészségügy, közszolgáltatás, alapítvány, egyesület, privát, tájékoztató stb. De mit használjanak ők a GA helyett?

Nincs analitika vagy log-alapú

Kicsi, nem kereskedelmi oldalaknak nincs szükségük analitikára. Ha egyszer egy szép napon mégis lesz, akkor visszamenőleg is készíthetők riportok a kiszolgáló logjait feldolgozó programokkal, mint amilyen a GoAccess. A kliensoldali (JS-alapú) analitika előnyének mondják, hogy kiszűri a botokat, de ez simán megoldható a tisztán szerveroldali GoAccessel is.

Matomo

Saját magunk is hosztolhatjuk a nyílt forrású Matomót. E 2007 óta létező projekt (eredetileg Piwik néven) a legelterjedtebb szabad szoftver a területen, ám a piaci részesedése így is csupán 1% körüli. Könnyen telepíthető, és kezelői felületén a GA-hoz hasonló mennyiségű információt nézegethetünk különféle riportokban. Bizonyára kimutatható lenne, hogy a GA több, szebb és jobb, de nyugodtan kijelenthető az is, hogy az esetek nagy többségében bőven megfelel és jól vizsgázik a Matomo. Működik kliensoldali JS-tel vagy szerveroldali logokkal is. Ami még fontos lehet a hétköznapokban: a felületnek van magyar fordítása.

Egyéb

Úgy tűnik, egyre több webanalitikai szoftver és szolgáltatás lát napvilágot, bár ezek eltörpülnek még a Matomo mellett is. Többjük is szimpatikus, mégsem használnám őket magyar ügyfelek oldalaihoz.

Egy átfogó lista a lehetőségekről.

Plausible

A Plausible EU-bázisú fizetős szolgáltatás, feltörekvő startup, rájuk érdemes lehet odafigyelni. A <100k látogatás/hónap csomagjuk 120 $/év. Szabad szoftver, elvileg szabadon hosztolható is. Nagyon jól skálázható. Sütik és személyes adatok tárolása nélkül működik (ezáltal felhasználói beleegyezés nélkül is GDPR-megfelelő), ám így 24 órán túl nem tudja azonosítani a visszatérő látogatókat. Valamit valamiért. Live demo.

Simple Analytics

A Simple Analytics EU-bázisú fizetős szolgáltatás. 108 €/év <100k látogatás/hónap. Egy felhasználót adnak, ami jelentősen korlátozza a használhatóságát. Live demo.

Fathom

A Fathom egy US-bázisú fizetős szolgáltatás, bár nagyon hangsúlyozzák a GDPR-megfelelőségüket. 140 $/év <100k látogatás/hónap. Live demo.

Umami

Az Umami egy szabadon hosztolható megoldás. Érdekes, de fiatal és egyemberes projekt.

Shynet

A Shynet egy szabadon hosztolható megoldás. Ugyancsak egy érdekes és egyemberes projekt. Működik süti nélkül.

GoatCounter

A GoatCounter nyílt forrású analitikai platform, amely szolgáltatásként használható (nem kereskedelmi célra ingyenesen) vagy szabadon hosztolható.